Tänään tuleekin paljon tekstiä, jo neljäs päivitys menossa. No tämä kirjoitus (ja linkit siitä muihin) sai minutkin kirjoittamaan. Olen marinadin ja kommentoijien kanssa samaa mieltä siitä että pillereitä kaupataan naisille ihan liian helposti, ilman että niiden vaikutuksista ja sivuvaikutuksista tiedotetaan kunnolla. Toisaalta, asiat voisivat olla huonomminkin - kun itse aloitin pillereiden syönnin, maassa jossa asuin pillereitä myytiin kemikaliossa, ilman reseptiä tuosta vain. Niitä ei tarvinnut edes pyytää tiskin takaa.

Itse söin ehkäisypillereitä vain noin 4/5 vuotta. Jätin sitten pillerit pois koska en pitänyt niiden sivuvaikutuksista, jotka omalla kohdallani olivat kai niitä yleisimpiä, mielialamuutoksia ja seksihalujen katoamista. Olin tuolloin vakituisessa suhteessa (eli Poisin kanssa), olin ollut koko pillereiden syömisajan. Emme edes ajatelleet lapsia vielä silloin.

Melkein itkettää kun ajattelen miten vähän ymmärsin silloin oman kehoni toiminnasta ja pillereiden vaikutuksesta siihen. Kun lopetin pillereiden syömisen, minulla ei ollut kuukautisia noin neljään kuukauteen. Kävin lopulta lääkärillä raskaustestissä, vaikka mitään muita raskausoireita ei ollut ja seksin ajoituksen perusteellakin oli melko mahdotonta että olisin ollut raskaana. Lääkäri totesi etten ollut raskaana ja ihmetteli mistä olin moisen ajatuksen saanut päähäni, mutta tosiaan, tuolloin, 23-vuotiaana ja yliopistosta valmistuneena, ajattelin että se on ainoa mahdollinen syy kuukautisten pois jäämiseen. Enkä paljoa valistunut tuosta lääkärikäynnistä vaan jatkoin tietämättömänä, aina siihen asti kunnes olin jo saanut lapsen ja odottelin ensimmäisiä synnytyksen jälkeisiä kuukautisia alkaviksi, ja liityin Tunne Kiertosi - postituslistalle. Nykyään olen sitä mieltä että Kutrin kirjoituksen sisältö kuuluisi opettaa nuorille jo yläasteiässä. Ja toivon ettei minulle olisi annettu pillereitä vaan tietoa. Kuukautiskupista oli myös ollut mukava tietää jo monta vuotta sitten.

Nyttemmin olen opetellut tuntemaan omaa kuukautiskiertoani. Olen jopa osallistunut antropologiseen tutkimukseen, jossa tutkittiin naisten ovulaation tunnistamiskykyä - laajemmista tuloksista minulle ei ole vielä tietoa, mutta omalla kohdallani voin raportoida että jos vain viitsin tarkkailla limoja edes vähän niin aika tarkasti voin todeta ovulaation. Nykyään auttaa vielä se että huomaan imetyksen sattuvan ovulaation tienoilla. Ja onhan noita muitakin merkkejä, kohdunnapukan asentoakin olen joskus seuraillut.